Kenapa VB.Net Sucks

VB.Net adalah satu programming dari Microsoft untuk sape-sape yang nak buat software untuk windows dengan mudah dan cepat. Nak koding guna VB.Net ni amatlah mudah sampai budak-budak kecik pun boleh koding.

Bagi beginner kepada programming VB.Net ni kooool sebab tak payah nak design, cepat, dan besh la guna VB.Net ni. Jom tengok lebih jauh lagi.

Advantages VB.Net

  1. Tak payah nak design GUI, drag and drop saja..
  2. Software untuk coding memang dah ada - Microsoft Visual Basic
  3. Ada auto complete, code wrapping dan bla,bla,bla
  4. Banyak lagi
Disadvantage VB.Net
  1. VB.Net ni macam satu programming language baru , yang mana kita kena belajar balik sintak-sintak dia, walaupun kita dah belajar c++, Java, etc, tapi kita takkan faham VB.Net sebab dia pelik 
  2. Koding berterabur - korang boleh tengok sendiri koding korang macam mana
  3. Susah nak selesaikan satu-satu masalah guna otak / kreativiti sebab dalam VB.Net terlampau banyak syarat, rules, sintak dan apa-apa lagi yang berkaitan. 
  4. Banyak lagi.
Apa yang nak ditekankan kat sini adalah disadvantage yang nombor 3. Berdasarkan pengalaman buat software / application guna programming language lain, kita bebas guna kreativiti kita apabila nak selesaikan satu-satu masalah. 

Contoh satu masalah kompleks dalam VB.Net adalah dynamic array. Koding untuk dynamic array tersangatlah panjang dalam VB.Net sedangkan kalau PHP, masalah ni boleh disetelkan dengan satu line koding je. Kenapa jadi macam tu? Sebab dalam VB.Net terdapat bermacam-macam rules yang perlu kita ikut dan menyebabkan kita sukar untuk mengaplikasikan logik dalam koding kita disebabkan asyik piki pasal masalah sintaks dan rules-rules dalam VB.Net 

Nasihat kepada sape-sape yang rasa nak berkecimpung dalam dunia VB.Net, try usha-usha dulu programming language lain, pasti korang akan rasa best dan enjoy buat koding. Tapi koding pakai VB.Net tak semestinya teruk, cuma kalau pakai VB.Net tu, jangan stay kat satu language je..try pakai-pakai language lain jugak.

Based on pengalaman aku sendiri

Artikel Berkaitan