[ Advice ] You Need To Get Off Facebook

Try berhenti Facebook jap dan tengok Video ni :


Hari ni dah hari ke-empat aku x sentuh facebook & esok hari ke lima. Dan apa yang dia kata betul, i'm happy!! Dari ngadap facebook 4-5 jam sehari baik buat benda lain better. Antara apa yang aku dapat lepas x main facebook :

  1. Kebanyakan masa aku pakai fb dh diconvert jadi masa study ( dari 1 jam dulu, skang dah 5-6 jam sehari )
  2. Xpayah nak piki2 pasal notifications & messages facebook
  3. Boleh focus kat real life..life aku, rumah & lain-lain.
  4. & mungkin byk lagi lepas ni...masa akan menentukan..

Beberapa point penting dari video kat atas tu : 
  1. Kalau korang ada 800 kawan skalipun kat facebook, tapi kat dunia sebenar berapa orang je KAWAN yang betul-betul korang ada? Yang sanggup dengar masalah korang, bantu korang kalau susah? Dari bazir masa dengan member maya korang, baik korang spent masa dengan KAWAN-KAWAN korang.

  1. Adakah korang pernah terfikir pasal orang-orang yang rapat dengan korang? Korang obses dengan facebook, spend masa bertimbun-timbun kat facebook. Pernah ke korang piki pasal family,member,awek@pakwe korang, macam mana perasaan diorang? Banyak ke masa korang spend ngan diorang? Padahal, kalau apa-apa yang terjadi, korang boleh ke mintak tolong kat facebook?? Try imagine : korang xcident, apa benda yang mula-mula korang cari??Talifon, sebab nak kol member@family sebab nak mintak tolong. Ke ada orang yang carik laptop nak post status update "Tolong, aku xcident"??

  1. Siapa korang kat facebook tak sama dengan siapa korang kat dunia sebenar..Betul tak??Sape yang pernah post benda-benda buruk pasal diri sendiri kat facebook? Or ade ke orang letak gambar-gambar yang hodoh kat facebook?? X, sebab semua orang nak diterima kat facebook, nak dipuji & etc, walaupun tu sebenarnya bukan diri korang, termasuklah gambar yang korang edit sekalipun. Why people? Cmon, aku selalu dengar perkataan ni "Terima diri sendiri seadanya",  Or, kalau couple, "Terima diri pakwe/makwe seadanya". Kalau korang boleh terima diri korang seadanya, kenapa nak edit gambar-gambar korang & post kat facebook? Sebab korang kisah apa orang kata, kisah apa orang piki. Kembalilah kepada orang yang betul-betul boleh terima korang seadanya.

Apa yang aku tulis just my opinion, Kalau nak tulis, panjang lagi kot.LOL. Setiap menda ada baik & buruk. Termasuklah facebook. Tapi bagi aku, banyak keburukan main facebook, especially dari segi bagaimana kita bersosial dan juga macam mana ia ubah diri kita menjadi something yang sebaliknya. Bergantung kat diri korang sendiri kalau nk setuju atau tak. Facebook umpama sejenis dadah, kalau korang x guna beberapa hari, korang jadi resah gelisah, right? @ kalau jumpe korang jumpe laptop, menda yang pertama korang bukak = facebook..Dan bila korang bukak facebook, korang rasa lega dan habiskan masa berjam-jam dengan dia...

Tapi satu yang aku x setuju dengan vid kat atas, penggunaan LOL, BS..sebenarnya tu singkatan. Bagi aku x salah..hahahahahha..

Artikel Berkaitan