Google beli Motorolla ?



Pada 15 Aug lepas Google bersetuju untuk membeli Motorolla (mobility) dengan harga $12.5 billion. So what? Ini bermakna Google sudah serius dalam bidang mobility.

Dengan adanya aset Google, Android yang skang ni sudah berada kat mana-mana, agak, memang langkah Google membeli Motorolla sedikit sebanyak menggoyahkan bakal-bakal pesaing Google.

Bakal pesaing utama Google semestinya Apple yang dalam masa 5 tahun ni agak hardcore mengeluarkan gadget2 yang mendapat sambutan ramai. Jadi, skang ni Google VS Apple pulak? Ermm.. Agak dicurigai disitu. Jom tengok perbezaan besar dua syarikat ni.


Pendapatan Google == Advertising
Pendapatan Apple == Jual Hardware + OS


Basically, Google bagi pengguna-pengguna dia pakai produk-produknya secara percuma dan diorang akan advertise kat situ. Adakah ini bermakna Google akan bagi pengguna-pengguna dia pakai Handphone Free??erkkk..semestinya tak rasanya..

Walaupun langkah Google membeli Motorolla dianggap satu langkah yang bersesuaian dengan populariti yang ada pada Android sekarang, tapi cara Google nak buat duit dengan Motorolla tu agak kabur. Google adalah advertising company, bukan Marketing company.

So apa motif sebenar Google beli Motorolla??Hanya masa yang akan tentukan..


Artikel Berkaitan