4 Kelebihan VLC Media Player Yang Jarang Diketahui Umum

VLC Media Player adalah satu software untuk play video/ audio file yang famous disebabkan cara dia render video secara berbeza dengan media player lain. Selain dari video player, ada beberapa ciri lain yang ada pada VLC yang tidak diketahui ramai dan ciri-ciri ni agak berguna jugak.

1. Fix masalah audio dan subtitle yang tak sync dengan betul

Kadang-kadang, bila kita tgk citer, audio dan subtitle tak sync dengan baik. VLC boleh fix masalah ni dengan mempercepatkan atau memperlambatkan subtitle. Pergi ke Tools -> Track Synchronization untuk buat adjustment kepada subtitle

2. Video Converter
Selain dari video player, VLC media player jugak boleh jadi video converter. Pergi ke Media -> Advanced Open File dan pilih advanced. Lepas tu add video yang nak diconvert dan lepas tu tekan play button kat bawah, dan pilih convert.

Satu window baru akan keluar macam gambar kat bawah ni. Pilih video dan audio format yang nak diconvert dan tekan start.

3. Watermark/ Overlays
Kadang-kadang kita nak letak watermark dekat video kita dan selalunya kita guna watermark ni bila nak convert video dan nak sebar-sebarkan kat orang lain. Untuk letak watermark, pergi ke Tools -> Effects and Filters -> Video Effects tab -> Vout/Overlay .

4. Mouse Gestures
Mouse Gestures adalah satu cara dimana kita guna gerakan mouse untuk bagi command. Contohnya macam gerakkan mouse ke kiri atau gerakkan mouse ke kanan. Untuk setup mouse gestures, pergi ke View -> Add Interface -> Mouse Gestures dan selesai setup mouse gesture, restart VLC.

Artikel Berkaitan