Perbezaan antara div dan span
Setiap kali buat sesebuah website, mesti banyak pakai dua tag ni.. SPAN dan DIV..Tapi apa beza antara kedua-dua tag nie..Kite tengok dulu persamaan diorang.

PERSAMAAN DIV & SPAN :
  1. Kedua-duanya ibarat kotak, dimana kita meletakkan ayat, gambar, dan macam-macam lagi didalamnya.
  2. Kedua-duanya boleh menggunakan "style=" atrribute untuk overide style masing-masing.

PERBEZAAN DIV & SPAN :
  1. DIV secara asalnya mempunyai attribute "display:block" manakala SPAN mempunyai attribute "display:inline"
  2. DIV digunakan untuk design layout manakala SPAN biasaya digunakan untuk menstailkan text.

Hai saya div 1
Hai saya div 2
saya span 1 saya span 2


CONTOH DIV & SPAN


Hai saya div 1
Hai saya div 2
saya span 1saya span 2

Kalau kita lihat kepada contoh kat atas, DIV akan turun ke bawah dan memenuhi ruang (itulah yang dipanggil display:block ). Berlainan dengan SPAN, ia sekadar memenuhi apa yang ada kat dalamnya sahaja (ini yang dipanggil display:inline) .

Artikel Berkaitan