HTML, CSS, PHP..makhluk apakah mereka ni? part 2
KEBENARAN 2 : CSS

CSS @ Cascading Style Sheets pun bukan bahasa pengaturcaraan. CSS adalah bahasa yang digunakan untuk mencantikkan HTML secara TERSUSUN. Mengapa saya highlight tersusun? Sebab, ade sesetengah orang pakai CSS tapi tak efektif.

Mengapa penting CSS ? Sebab kalau tak ade CSS maka tak cantiklah sesebuah website tu.. Hitam putih je la..

 saya color oren  
 saya color oren  

saya color oren <--tipu
saya color oren


Cuba tengok beza kedua-dua kod diatas. Yang ada CSS ada perkataan style="color:orange" . Itu lah dia CSS .

contoh tag <b> dengan CSS

Di dalam tag pembukaan HTML kita letak style= untuk memberitahu internet browser bahawa ini adalah CSS. kemudian diikuti dengan "property : atrribute" .
** property = apa yang kita nak tukar
** attribute = kita nak tukar jadi ape

Lau nak lagi faham, try copy paste code tu kedalam notepad dan save as test.html , kemudian bukak pakai web browser.. lau ade mase edit la supaya anda lagi paham. Ok.. kalau nk lagi paham jom try contoh lain :

saya ITALIC tanpa CSS
Saya ITALIC bersama CSS


saya ITALIC tanpa CSS
Saya ITALIC bersama CSS

Kat contoh atas tu, kita guna tag bersama-sama 3 property CSS.
  1. font-size:30px - besarkan saiz font menjadi 30pixel.
  2. color:blue - tukar color jadi biru.
  3. text-decoration:underline - buat perkataan jadi underline.
  4. Untuk senarai property boleh tengok  sini

Contoh tag <i> bersama dengan banyak CSS

- Kita boleh letak banyak property dalam CSS tetapi dengan memisahkan mereka dengan tanda ;
- CSS boleh override element, tgk gambar kat atas, walaupun kita pakai tag tapi masih lagi boleh buat underline dengan guna CSS.
- Jangan lupa double quote(") digunakan untuk membuka dan menutup CSS
- Ingat !! style=" property:attribute "

Kesimpulan : CSS digunakan untuk mencantikkan lagi HTML .

** Cara diatas adalah tidak efisyen sama sekali untuk digunakan. Nanti saya akan tulis post macam mana nak tulis CSS dengan lebih efisyen, tersusun dan juga cantik. PHP pon akan ditulis dalam post lain.

Artikel Berkaitan